Kirkemusikkens store betydning
Man kan undre seg over hvorfor kirkemusikken i middelalderen og renessansen hadde, sett fra vår synsvinkel, en så sentral plass og en så stor betydning. Her har du noen enkeltmomenter som kanskje kan bidra til å belyse denne problemstillingen en smule.
Kirkemusikken i middelalderen var systematisk og fast oppbygd. (Jfr. kirkens autoritære struktur og faste ritualer. Sml. også den verdslige musikkens enkelhet og manglende systematikk.)
- Felles basis: Internasjonalt, det samme tonespråket overalt hvor det var en katolsk kirke.
- Skrift - notasjon. Munkene hadde:
- Tid til å skrive
- Utdannelse, skole
- Sammenhengende tradisjon. Arkiver.
- Kirkemakt og statsmakt var nært knyttet sammen
- Musikkens former ga ettertiden forbilder:
- cantus firmus (fast melodi, gjerne i bassen eller tenoren)
- barokk resitativ - liturgisk resitativ
- tredelt form
- strofisk vise
- Fremspring av flerstemmigheten som hele vår vesterlandske tonekunst bygger på.
Dette er en av Kristian Evensens musikksider
Copyright © 2008 Kristian Evensen