Impresjonismen
Fransk tradisjon: Musikk som klingende form, i kontrast til den romantiske (tyske) ideen om musikk som uttrykk.
Uttrykket "impresjonisme" stammer fra en kunstkritikers (negative) omtale av en fransk retning innen malerkunsten.
Impresjonisme i musikken kan defineres slik:
Claude Monet:
Impression: Soleil levant (1872)
Komposisjonen har trekk som er laget for å danne beskrivende inntrykk (impresjoner). Dette gjøres ved å fremkalle stemninger gjennom rike og varierte harmonier og klangfarger. Impresjonismen kan dermed sies å være en slags "programmusikk". Den forsøker riktignok ikke å fortelle en "historie", men heller å skape en atmosfære, en stemning.
Impresjonistiske komponister: Claude Debussy, Maurice Ravel.
Sentralt element i impresjonistisk musikk er: Farge. Farge dannes på flere måter:
- Fantasifull og høyt utviklet bruk av klangfarge, f eks i instrumenteringen. Virkemidler som bl a: Sordinerte strykere, mye divisi, sordinerte messingblåsere, fløyte solo i nederste oktav, harpe, obo, engelsk horn, stort utvalg av slagverkinstrumenter som trommer, cymbaler, tam-tams (=gong), celesta, glockenspiel, xylofon mm.
- Melodier som består av nokså korte motiver. Disse settes sammen i en slags mosaikk.
- "Fargerike" skalaer preger melodikk og harmoni, f eks pentatone og heltone-skalaer, modale eller modal-aktige skalaer.
- Rytmen kan ofte være vag, ubestemt, uten en tydelig puls. Det kan også være kompliserte underdelinger. Mye bruk av synkoper.
- Fraser og formdeler kan være utydelige, utvisket.
Claude Debussy (1862-1918)
Det viktigste middel for fargelegging hos Debussy kan kanskje sies å være harmonikken:
- Hver akkord har sin klanglige egenverdi. (Såkalt ikke-funksjonell harmonikk.)
- Akkorder benyttes fritt, uavhengig av toneart. (Men det er likevel en klar følelse av tonalitet.)
- Akkordenes struktur viskes ut pga en mengde små-figurer.
- Utvidet bruk av septim- og none-akkorder. Hyppig bruk av kromatiske alterasjoner og tilføyde "fargetoner".
- Parallell-akkordikk. Dvs at det benyttes en rekke like (eller nesten like) akkorder etter hverandre og med parallell bevegelse i alle stemmer.
Viktige komposisjoner:
- Prélude à l'après-midi d'un faune
(1892-94), orkester. Spill utdrag:
- Pelléas et Mélisande (1902), opera
- La Mer (1903-05), tre symfoniske skisser for orkester
- Images for klaver (1903, 1905)
- Préludes for klaver (1910-13)
Maurice Ravel (1875-1937)
Blant Ravels hovedverk finner vi stort sett balletter og klaververk. Spesielle trekk hos Ravel:
- Mer orientert mot klassiske former, tydelig rytmikk (ofte danserytmer), klarere melodiske former (i forhold til Debussy).
- Briljant orkestrator: Orkestrerte mange av sine egne og andres klaverstykker, mest kjent er Bilder fra en utstilling, opprinnelig et klaverstykke av Modest Mussorgskij.
Viktige komposisjoner:
- Miroirs (1908), klaver
- Daphnis et Chloë (1909-11), ballett
- Ma mère l'oye (1910), ballett
- La Valse (1919-20), ballett
- Boléro (1928), orkester
- Klaverkonsert i G-dur (1930-31)
- Klaverkonsert for venstre hånd i D-dur (1930-31)
Dette er en av Kristian Evensens musikksider
Copyright © 2008 Kristian Evensen